Expectations of Podkarpacie Residents with Regard to Offers of Organic Food Products of Regional Origin
Abstract
The aim of the study was to present the conditions for development of food production and distribution of organic products in Podkarpackie voivodeship and to present the opinions of consumers representing various local communities from this part of the country about purchased eco-food. To achieve this objective, a survey was conducted using direct interview method. The study involved a total of 700 residents of Podkarpackie gathered through a purposive sample. The market of organic food products is a future-oriented segment of the food market. Consumers from Podkarpackie voivodeship are of the opinion that increasing the supply of eco-products on the market in this part of the country should apply especially to dairy products, fruits and vegetables, honey, herbs, meat, and bread. The development of the organic food market will be stimulated by, among other things, the increase in demand that results from raising the level of consumer awareness of quality of organic food and its impact on health.
References
Bartoshuk, L., Beauchamp, G. (1997). Tasting and Smelling, Handbook of Perception and Cognition (p. 22-23). United States: Academic Press.
Dżugan, M. (2014). Czy wiemy co jemy? Gazeta Uniw. Prac. Stud. Uniw. Rzeszow, 3, 40-42.
GUS (2014). Mały Rocznik Statystyczny Polski. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Grzybowska-Brzezińska, M. (2004). Szanse rozwoju rynku produktów ekologicznych pochodzenia zwierzęcego. Zesz. Nauk. AR Krak. Ser. Ekon., 415, 30, 61-70.
Hulten, B. (2011). Sensory Marketing: The Multi - Sensory Brend - experience Concept. Eur. Bus. Rev., 3, 256-273.
Jeznach, M. (Ed.). (2007). Podstawy marketingu żywności (p. 151). Warszawa: Wyd. SGGW.
Kociszewski, K. (2014). Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w świetle wyników badań gospodarstw konwencjonalnych. J. Agribus. Rural Dev., 1(31), 59-68.
Komorowska, D. (2006). Perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce. Prob. Roln. Świat., 15-46.
Komorowska, D. (2015). Znaczenie rolnictwa ekologicznego w Polsce. Rocz. Nauk. SERiA, XVII, 2, 119-126.
Lemanowicz, M. (2014). Żywność ekologiczna - innowacyjny trend w zachowaniu konsumentów. Market. Rynek, 8, 1110-1115.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes (p. 140-155). Archives of Psychology.
Łuczka-Bakuła, W. (2013). Rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce po przystąpieniu do UE w aspekcie wsparcia PROW 2004-2006. Rocz. Nauk. SERiA, 15, 1, 135-141.
Megicks, P., Memery, J., Angel, R. J. (2012). Understanding local food shopping: Unpacking the ethical dimension. J. Market. Manag., 28, 3-4, 264-289.
Pearson, D., Henryks, J., Trott, A., Jones, P., Parker, G., Dumaresq, D., Dyball, R. (2011). Local food: Understanding consumer motivations in innovative retail formats. Brit. Food J., 113, 7.
Ramowy Plan Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014-2020 (2014). Warszawa: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rogala, A. (2015). Zainteresowanie żywnością lokalną wśród polskich konsumentów na tle polityki rolnej Unii Europejskiej. Handel Wewn., 3(356), 227-238.
Schnell, S. M. (2013). Food Miles, local heating and community supported agriculture: putting local food In its place. Agric. Human Valnes., 30, 4, 615-638.
Urban, S. (2008). Marketing produktów spożywczych. Wrocław: Wyd. Uniw. Ekon.
The World of Organic Agriculture-Statistics and Emerging Trends (2014). Research Institute of Organic Agriculture (FiBL). Bonn, Germany: Frick, Switzerland i International Federation of Organic Agriculture Movements (IFOAM).
Żakowska-Biemans, S. (2011). Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej. J. Res. Appl. Agri. Eng., 56(4), 216-220.
Uniwersytet Rzeszowski Poland
Uniwersytet Rzeszowski Poland
This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.
Most read articles by the same author(s)
- Maria Grzybek, Marta Kawa, Local Products Image Determinant Communes of Nisko , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 26 No 4 (2012)
- Maria Grzybek, Marta Kawa, Scope and Importance of Non-governmental Organisations Activities' and Their Evaluation by Rural Residents of the Podkarpackie Province , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 27 No 1 (2013)
- Maria Grzybek, Preferences of Customers from Podkarpacie Concerning Demand on Regional Products , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 11 No 1 (2009)
- Maria Grzybek, Conditions, Quality and Standard of Living of Students from Podkarpackie Voivodeship , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 22 No 4 (2011)
- Maria Grzybek, Marta Kawa, Type and Characteristics of the Regional Products from West Yorkshire UK , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 17 No 3 (2010)
- Maria Grzybek, Sustainable Development in the Awareness of Rural Residents of Podkarpackie Voivodeship , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 18 No 4 (2010)