Innovative Solutions for the Development of Gastronomy and Market Communication Related to it


Abstract

A number of innovative development processes of gastronomy services and their market communication, using integrated impact on the perception of the services in focus by customers, have appeared recently in the area of gastronomy market. The essence of this solution is the process of creating a comprehensive image of the new directions offer catering. The aim of this study is to analyse the determinants of food service creation process using solutions such as: Food Design, molecular cuisine and fusion cuisine in terms of market communication, based on the analysis of the experience of the world, our own observations in Polish gastronomy and preliminary studies. The research method embraces descriptive method and structural analysis of the analysed phenomena and activities shaping services. Our study confirmed that gastronomic services created by innovative concepts, represent themselves a synthetic, clear and materialized form of the communication market and when presented with the use of integrated marketing tools tend to attract consumers' interest.

Keywords

Innovations in services; Gastronomy; Food consumption; Communication behaviours

Alonso, M. B., Plasencia, O. T., Kint, J. (2012). Applying intercultural markers obtained from cooking in the design process. The Proceedings of the International Conference on Designing Food and Designing for Food, London.

Bos, J. (2014). Rewolucja w rondel. Pobrane 20 maja 2014 z: http://serwis-restauratorski.gastrona.pl/art/article_6434.php.

Chefs Table w hotelu Sheraton w Warszawie (2014). Pobrano 12 kwietnia 2014 z: http://www.go-fusion.pl/Chefs-Table-clinks-pol-34.html.

Czarniecka-Skubina, E. (2009). Nowoczesne trendy w obsłudze konsumenta w gastronomii. W: M. Jeznach (red.), Nowe trendy w żywności, żywieniu i konsumpcji (s. 173-189). Warszawa: Wyd. SGGW.

Di Lucchio, L. (2012). Design for the Next-Food ©. An alternative approach of Food Design focused on social and system innovation. The Proceedings of the International Conference on Designing Food and Designing for Food, London.

Guixé, M. (2010). Food Designing. Roma: Maurizio Corrainis.r.l.

Interaktywna restauracja w Londynie (2009). Pobrane 4 stycznia 2012 z: http://www.domosfera.pl/wnetrza/1,94387,7380578, Interaktywna_ restauracja_w_Londynie.html.

Kosicka-Gębska, M., Tul-Krzyszczuk, A., Gębski, J. (2011). Handel detaliczny żywnością w Polsce (wyd. 2). Warszawa: Wyd. SGGW.

Krajewski, K., Tul-Krzyszczuk, A. (2014). Food Design - innowacyjna koncepcja kształtowania produktów i komunikacji na rynku żywności. Mark. Rynek, 4, 399-405.
Kuchnia Fusion (bez daty). Pobrane 14 października 2013 z: http://www.go-fusion.pl/Kuchnia-fusion-cinfo-pol-36.html

Kuchnia Fusion w Bukowinie Tatrzańskiej (2014). Pobrane 6 maja 2014 z: http://www.poradnikrestauratora.com. pl/okiem-ekspertow/Kuchnia-Fusion-w-Bukowinie-Tatrzanskiej,113,strona1.html.

Kuchnia nowych czasów (2014). Pobrane 20 maja 2014 z: http://www.kuchniaplus.pl /kuchnioteka/artykuly/kuchnia-nowych-czasow_180.html.

Lin, J. (2012). Food Design and Well-being: a research into cooking behaviour and well-being to guide designing for behaviour change. The Proceedings of the International Conference on Designing Food and Designing for Food.

Maffei, S., Parini, B. (2010). FOODMOOD. Mediolan, IT: Electa.

Mruk, H., Sznajder, M. (2008). Neuromarketing. Poznań: Wyd. UP.

Osiadacz, J. (2012). Innowacje w sektorze usług - przewodnik po systematyce oraz przykłady dobrych praktyk. Warszawa: PARP.

Sanderson, C., Raymond, M. (2008). crEATe. Eating, Design and Future Food, Berlin, GE: Gestalten.

Sokolov, R. (1991). Why We Eat What We Eat: How the Encounter between the New World and the Old Changed the Way Everyone on the Planet Eats.New York: Summit.

Svejenova, S., Mazza, C., Planellas, M. (2007). Cooking up change in haute cuisine. J. Org. Behav., 38, 539-561.

Świątkowska, M. (2013). Komunikacja marketingowa jako komunikowanie wartości. W: Górska-Warsewicz, H., Świątkowska, M., Krajewski, K. (red.), Marketing żywności (s. 288). Warszawa: Wolters Kluwer.

Whithehall, B. (2007). Molekularna magia. Food Serv., 1, 39-41.

Woźniak, T. (2009). Kawior o smaku czekolady. Pobrane 20 maja 2014 z: www.wprost.pl

Vogelzang, M. (2010). Eat Love. Food concept by eating designer. Amsterdam, NE: BIS Publishers.

Published : 2015-12-31


Tul-Krzyszczuk, A., Krajewski, K., Bliska, B., & Świątkowska, M. (2015). Innovative Solutions for the Development of Gastronomy and Market Communication Related to it. Journal of Agribusiness and Rural Development, 37(3), 575-580. https://doi.org/10.17306/JARD.2015.62

Agnieszka Tul-Krzyszczuk  agnieszka_tul_krzyszczuk@sggw.pl
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland
Karol Krajewski 
Politechnika Koszalińska  Poland
Beata Bliska 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland
Monika Świątkowska 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.