Attitudes of Young Rural Residents from Łódzkie Voivodeship Towards Their Own Innovativeness


Abstract

In a knowledge-based economy, innovativeness is a quality desired on the labour market. It may increase young people's employment opportunities. The article discusses the issue of young rural residents' attitudes towards their own innovativeness. It presents the results of sociological research carried out in 2014-2015 in Łódzkie voivodeship among upper secondary school students from rural areas. Three components of the innovative attitude were analysed: cognitive, emotional/evaluative, and behavioral. The study was carried out using a case study method and an auditorium survey involving a total number of 209 people. On the basis of the study, conclusions were made referring to weak points of young rural residents' attitude to their own innovativeness, and it was demonstrated that relatively few of them display an innovative attitude.

Keywords

Knowledge-based economy; Youth, Rural population; Innovation in society; Youth; Innovations

Adams, D., Hess, M. (2010). Social Innovation and Why it has Policy Signifi cance. Econ. Lab. Rel. Rev., 21, 2, 139-156.

Boguszewski, R., Feliksiak, M., Gwiazda, M., Kalka, J. (2014). Młodzież o sobie: wartości, obyczajowość, grupy odniesienia. In: M. Grabowska, J. Kalka (Ed.), Młodzież 2013 (p. 112-149). Warszawa: CBOS.

Boguszewski, R., Kowalczuk, K. (2014). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. In: M. Grabowska, J. Kalka (Ed.), Młodzież 2013 (p. 12-26). Warszawa: CBOS.

Bojewska, B. (2015). Istota i uwarunkowania rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. In: B. Bojewska (Ed.), Innowacyjność organizacji sieciowych w gospodarce opartej na wiedzy (p. 25-66). Warszawa: Ofic. Wyd. SGH.

Brzeziński, M. (2009). Organizacja kreatywna. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

European Commission (2014). Working with young people: the value of youth work in the European Union. Brussels: European Commission.

Eurostat (2015). Newsrelease. Euroindicators, 2015. Komunikat 117/2015, 30 June.

Federowicz, M., Sitek, M. (2011). Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Górniak, J. (Ed.). (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Raport podsumowujący IV edycję badań BKL z 2013 r. Warszawa: PARP.

Kasparek, K., Magierowski, M. (2014). Kogo kształcą polskie szkoły. Warszawa: PARP.

Konarzewski, K. (2012). TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Kożusznik, B. (Ed.). (2010). Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Król, M. (2014). Oczekiwania pracodawców wobec kreatywności pracowników. Org. Zarz., 1(21), 19-30.

Lubimow-Burzyńska, I. (2014). Proces tworzenia innowacji społecznych. In: J. Wyrwa (Ed.). Innowacje społeczne w teorii i praktyce (p. 72-93). Warszawa: PWE.

MacCallum, D., Mehmood, A. (2010). Preface: From the study of social exclusion to the analysis of socially innovative strategies. In: F. Moulaert, D. MacCallum, A. Mehmood, A. Hamdouch (Eds.), Social Innovation: Collective action, social learning and transdisciplinary research (p. 4-10). KATARSIS project. Final report. Brussels: European Commission.

Machnik-Słomka, J. (2014). Istota współczesnych innowacji - nowe spojrzenie. In: J. Wyrwa (Ed.). Innowacje społeczne w teorii i praktyce (p. 15-40). Warszawa: PWE.

Najder-Stefaniak, K. (2010). Wstęp do innowatyki. Warszawa: Wyd. SGGW.

Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nowak, S. (1973). Teorie postaw. Warszawa: PWN.

Odorzyńska-Kondek, J. (2011). Młodzi 2011 - Raport Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kons. Rozw., 1, 137-140.

Prystrom, J. (2012). Innowacje w procesie rozwoju gospodarczego. Istota i uwarunkowania. Warszawa: Difin.

Rutten, R., Boekema, F. (2007). Regional social capital: Embeddedness, innovation networks and regional economic development. Technological Forecasting and Social Change 74(9): 1834-1846.

Sharra, R., Nyssens, M. (2010). Social Innovation: An Interdisciplinary and Critical Review of the Concept. Louvain, Belgium: Universite' Catholique de Louvain.

System Informacji Oświatowej (n.d.). Retrieved from: https://sio.men.gov.pl/index.php/rspo.

Szaleniec, H., Kondratek, B., Kulon, F., Pokropek, A., Skórska, P., Świst, K., Wołodźko, T., Żółtak, M. (2015). Porównywalne wyniki egzaminacyjne. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Trompenaars, F. (2010). Kultura innowacji. Kreatywność pracowników a sukces firmy. Warszawa: Ofic. Wolters Kluwer Business.

Tuziak, A. (2013). Innowacyjność w endogenicznym rozwoju regionu peryferyjnego. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.

Zajda, K. (2015). Wieś jako terytorium innowacyjne. Wieś Roln., 3(168), 7-20.

Żmijewska-Jędrzejczyk, T., Dyjas-Pokorska, A. (2005). Ankiety audytoryjne. In: P. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński (Ed.). Fieldwork jest sztuką (p. 299-316). Warszawa: Wyd. IFiS PAN.
Download

Published : 2016-12-31


Zajda, K. (2016). Attitudes of Young Rural Residents from Łódzkie Voivodeship Towards Their Own Innovativeness. Journal of Agribusiness and Rural Development, 41(3), 425-432. https://doi.org/10.17306/JARD.2016.70

Katarzyna Zajda  katarzyna.zajda@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.