Directions of Development of Small and Medium Enterprises in Poland



Abstract

The private sector, dominated by small and medium enterprises (SME), has been rapidly developing in Poland. Small and medium enterprises are defined as economic entities hiring not more than 250 employees and have turnovers lower than 50 million euros per year. The functioning of small and medium enterprises supports a decrease in unemployment, contributes to introduction of innovative operations and products as well as significantly influences GDP generation. The SME sector faces many barriers limiting their development. They include mainly social, financial and law barriers. Operations of the Polish Agency for Enterprise Development, Academic Business Incubators and other entities support small entrepreneurship. Recently, marketing in small and medium enterprises has particularly influenced their survival. A marketing programme consists of four elements a product, price, distribution, and promotion and is described as the marketing mix. In the paper, results of research in randomly selected enterprises of the SME sector are presented. The aim of the research was to diagnose a range of marketing operations' use in these companies. The conducted research displays that marketing activity is used mainly for promotion in the investigated enterprises and to a small extent for managing a product's portfolio in a firm. 

Keywords

Small business; Enterprise development; Marketing strategy methodology

Andruszkiewicz K., 2011. Marketing. Podręcznik akademicki. Wyd. Dom Organizatora, Toruń.

Czubała A., 2001. Dystrybucja produktów. PWE, Warszawa.

Kaczmarczyk S., 2002. Kształtowanie cen oraz polityka dystrybucji. In: Zarządzanie marketingowe w polskich przedsiębiorstwach. Stan, zastosowanie, tendencje i kierunki zmian. Raport z badania. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 88.

Kasperska-Moroń D., 2010. Funkcjonowanie małych i średnich firm produkcyjnych w łańcuchu dostaw. Wyd. AE w Katowicach, Katowice.

Kotler Ph., 1994. Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. Gebethner i S-ka, Warszawa.

Kurzawska J., Lisiewicz I., 2003. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce - rola i uwarunkowania działania. In: Przedsiębiorczość kluczem do sukcesu młodych. Ed. T. Bernat. Wyd.: Instytut Wiedzy, Szczecin - Warszawa, 80.

Paradowska A., 2012. Marketing mix w małych i średnich przedsiębiorstwach gminy Nowy Duninów. Master thesis. SGGW, Warszawa.

Przedworska K., 2008. Praktyczny marketing w małej firmie. Wyd. Złote Myśli, Gliwice.

Rekomendacja Komisji Europejskiej 2003/361/WE o definicji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. 2003. Dz.U. WE 124/2003.

Rocznik Statystyczny. 2012. GUS, Warszawa.

Szromnik A., 2004. Marketing terytorialny. Problemy kształtowania strategii marketingowej miast i regionów. In: Badania przestrzenne rynku i konsumpcji a polityka regionalna Unii Europejskie. Ed. J. Mazurek-Łopacińska. Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, 120-121.

Szwacka-Mokrzycka J., 2011 a. A study on food brand. University of Life Sciences Press, Warsaw.

Szwacka-Mokrzycka J., 2011 b. Znaczenie turystyki w strategii rozwoju gminy. Studia Ekonomiczne i Regionalne. T 5/1. Wyd. PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska.

Szwacka-Mokrzycka J., 2012. Marketing - mechanizmy gry rynkowej. Wyd. SGGW, Warszawa.
Download

Published : 2013-12-31


Szwacka-Mokrzycka, J. (2013). Directions of Development of Small and Medium Enterprises in Poland. Journal of Agribusiness and Rural Development, 29(3), 193-204. Retrieved from http://www1.up.poznan.pl/jard/index.php/jard/article/view/661

Joanna Szwacka-Mokrzycka  jesm54@wp.pl
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.