Historia
- Historia Katedry Melioracji i Kształtowania Środowiska
- Działalność dydaktyczna Katedry Melioracji i Kształtowania Środowiska
- Działalność naukowo-badawcza Katedry Melioracji i Kształtowania Środowiska
- Katedra Geodezji AR w Poznaniu rys historyczny
- Kronika Katedry Miernictwa obecnej Katedry Geodezji lata 1945 – 1962
- Prace Badawcze w Katedrze Geodezji
- Działalność Dydaktyczna Katedry Geodezji Akademii Rolniczej w Poznaniu
Historia
Działalność dydaktyczna Katedry Melioracji i Kształtowania Środowiska
Katedra prowadziła w zasadzie zajęcia dla studentów kierunku melioracje wodne na Oddziale (1962-1970) a później Wydziale Melioracji Wodnych (1970-1990). Obecnie, po zmianach programowych i zmianie nazwy kierunku studiów Katedra prowadzi przede wszystkim zajęcia dydaktyczne na studiach dziennych i zaocznych na kierunku inżynieria środowiska na specjalnościach: Inżynieria wodna i sanitacja wsi oraz Melioracje i kształtowanie środowiska rolniczego, na Wydziale Melioracji i Inżynierii Środowiska. W ramach specjalności Melioracje i kształtowanie środowiska rolniczego prowadzona jest między innymi specjalizacja Kształtowanie środowiska rolniczego, którą obecnie kieruje prof. dr hab. Czesław Szafrański.
Katedra prowadzi również wykłady i ćwiczenia na Wydziale Rolniczym na kierunkach Rolnictwo, Technika rolnicza i leśna oraz Ochrona środowiska.
W Katedrze prowadzone są wykłady i ćwiczenia z następujących przedmiotów kierunkowych: Hydrologia, Podstawy melioracji, Melioracje odwadniające, Systemy i urządzenia nawadniające, Maszynoznawstwo, organizacja i technologia robót, Ekonomika melioracji, Eksploatacja urządzeń i systemów melioracyjnych, Agromelioracje, Erozja gleb i jej przeciwdziałanie, Podstawy automatyki, Stawy rybne, Polderowe systemy melioracyjne, Modelowanie gospodarki wodnej w zlewni i w systemach melioracyjnych, Melioracje dolin rzecznych, Melioracje leśne. Ponadto w Katedrze prowadzonych jest kilkanaście przedmiotów fakultatywnych. W ostatnich latach średnia roczna liczba zajęć dydaktycznych wyniosła 7632 godzin. W Katedrze wykonano dotychczas 450 prac magisterskich, a 20 jest w toku realizacji.
Pracownicy Katedry prowadzili wykłady monograficzne, dla słuchaczy stacjonarnych studiów doktoranckich przy Wydziale Rolniczym i dla nauczycieli szkół rolniczych na kursie zorganizowanym przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli Szkół Rolniczych oraz wykłady dla projektantów BPWM i pracowników WZIR na kursach szkoleniowych organizowanych przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Kadr IMUZ w Falentach.
W realizacji przez Katedrę zajęć dydaktycznych brali udział specjaliści z innych uczelni i instytucji. Prof. dr hab. Józef Boćko (AR Wrocław) i prof. dr hab. Jan Kutera (AR Wrocław) prowadzili zajęcia z Rolniczego wykorzystania ścieków. Prof. dr hab. Zbigniew Cieśliński (IMUZ Oddział Bydgoszcz) prowadził wykłady z Agromelioracji, mgr inż. Jarogniew Mizera (BPWM w Poznaniu) z Melioracji rolnych i leśnych – działy wybrane, prof. dr hab. Maciej Pietrzak (UAM) z Ochrony i architektury krajobrazu, dr inż. Jerzy Prokopowicz i dr inż. Stanisław Urbala (IMUZ Falenty) z Ekonomiki melioracji. Zajęcia dydaktyczne prowadzili w Katedrze także wybitni specjaliści – praktycy. Mgr inż. Adam Woźniak (ZSR w Poznaniu) z Organizacji i technologii robót. Seminaria specjalistyczne prowadzili ponadto: mgr inż. Józef Białończyk (BPWM w Poznaniu) i mgr inż. Julian Włodarczyk (WZIR w Pile) prowadzili seminaria specjalistyczne.
Pracownicy Katedry aktywnie uczestniczyli i nadal uczestniczą w pracach organizacyjnych związanych z działalnością dydaktyczną. Biorą aktywny udział w pracach Komisji ds. Studiów i ds. Planów i Programów.
Katedra jest organizatorem kompleksowych ćwiczeń terenowych dla studentów III i IV roku specjalności Melioracje i kształtowanie środowiska rolniczego. Dr inż. Jerzy Bykowski jest wieloletnim Pełnomocnikiem Dziekana ds. Praktyk oraz wieloletnim kierownikiem przedmiotu „Inżynieria środowiska” w ramach Okręgowej Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczej.
Prof. dr hab. Czesław Przybyła i dr hab. Sadżide Murat-Błażejewska w latach 1992-2000 brali aktywny udział w programie edukacyjnym TEMPUS.