Ecologization of Consumption Symptoms in Consumer Behaviour on the Food Market of Animal Origin


Abstract

This paper attempts to identify the perception of the quality of food of animal origin by Polish consumers and their opinion on higher quality with particular emphasis on the chosen methods of production and processing referring to the protection of the environment and animal welfare. In 2013 a quantitative study of the project: "BIOFOOD - innovative, functional products of animal origin" was conducted. Analysis of the results can be noted that the surveyed respondents declared a relatively high level of compliance with the statement that the high quality food of animal origin is produced in an environmentally friendly manner, taking into account the rights of farm animals and using the organic production. At the same time there was a relatively high level of acceptance in relation to the method for increasing the quality of food of animal origin ie. the use of production, including animal husbandry that respects the rights of farm animals.

Keywords

Consumption; Sustainable consumption; Ecology; Food; Animal production

Bywalec, C. (2007). Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Grunert, K. G. (2002). Current issues in the understanding of consumer food choice. Trends Food Sci. Tech., 13, 275-285.

Gutkowska, K., Ozimek, I. (2005). Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności. Warszawa: Wyd. SGGW.

Gutkowska, K., Sajdakowska, M., Żakowska-Biemans, S., Kowalczuk, I., Kozłowska, A., Olewnik-Mikołajewska, A. (2012). Poziom akceptacji zmian na rynku żywności w opinii konsumentów. Żywn. Nauka Technol. Ja., 5(84), 187-202.

Heerwagen, L. R., Mørkbak, M. R., Denver, S., Sandøe, P., Christensen, T. (2015). The Role of Quality Labels in Market-Driven Animal Welfare. J. Agr. Environ. Ethics, 28, 67-84.

Hjelmar, U. (2011). Consumers' purchase of organic food products. A matter of convenience and refl exive practices. Appetite., 56, 336-344.

Jeżewska-Zychowicz, M. (2009). Impact of beliefs and attitudes on Young consumers' willingness to use functional food. Pol. J. Food Nutr. Sci., 2(59), 183-187.

Kehlbacher, A., Bennett, R., Balcombe, K. (2012). Measuring the consumer benefi ts of improving farm animal welfare to inform welfare labelling. Food Policy, 37, 627-633.

Ozimek, I. (2006). Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce. Warszawa: Wyd. SGGW.

Ozimek, I., Gutkowska, K., Żakowska-Biemans, S. (2004). Postrzeganie przez konsumentów zagrożeń związanych z żywnością. Żywn. Nauk. Technol. Ja., 4(41), 100-111.

Ozimek, I., Żakowska-Biemans, S., Gutkowska, K. (2009). Polish consumers' perception of food related risks. Pol. J. Food Nutr. Sci., 2(59), 189-192.

Ozimek, I., Żakowska-Biemans, S. (2011). Determinants of Polish consumers' food choices and their implication for the national food industry. Brit. Food J., 1(113), 138-154.

Tsourgiannis, L., Karasavvoglou, A., Florou, G. (2011). Consumers' attitudes towards GM Free products in a European Region. The case of the Prefecture of Drama-Kavala- Xanthi in Greece. Appetite., 57, 448-458.

Sajdakowska, M., Gutkowska, K., Żakowska-Biemans, S., Kowalczuk, I. (2011). Postrzeganie konsumenckie jakości produktów pochodzenia zwierzęcego na podstawie wyników badań jakościowych. Zesz. Probl. Post. Nauk Roln., 509, 209-218.

Sajdakowska, M., Żakowska-Biemans, S. (2009). Postrzeganie żywności tradycyjnej przez polskich konsumentów na podstawie badań jakościowych. Żywn. Nauk. Technol. Ja., 3(64), 95-104.

Zander, K., Hamm, U. (2010). Consumer Preferences for Additional Ethical Attributes of Organic Food. Food Qual. Prefer., 21, 495-503.

Żakowska-Biemans, S. (2011a). Bezpieczeństwo żywności jako czynnik determinujący zachowania konsumentów na rynku żywności. Probl. Hig. Epidemiol., 3(92), 621-624.

Żakowska-Biemans, S. (2011b). Polish consumer food choices and beliefs about organic food. Brit. Food J., 1(113), 122-137.

Żakowska-Biemans, S. (2011c). Ekologizacja konsumpcji i jej przejawy w zachowaniach konsumentów na rynku żywności - praca przeglądowa. Zesz. Nauk. Uniw. Ekon. Pozn., 206, 217-225.

Żakowska-Biemans, S., Gutkowska, K. (2003). Rynek żywności ekologicznej w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. Warszawa: Wyd. SGGW.

Żakowska-Biemans, S., Kuc, K. (2009). Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach polskich konsumentów. Żywn. Nauk. Technol. Ja., 3(64), 105-114.

Żakowska-Biemans, S., Gutkowska, K., Sajdakowska, M. (2013). Segmentacja konsumentów z uwzględnieniem skłonności do zaakceptowania innowacji w produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego. Hand. Wewn., 4, 141-154

Published : 2015-12-31


Sajdakowska, M., Żakowska-Biemans, S., & Gutkowska, K. (2015). Ecologization of Consumption Symptoms in Consumer Behaviour on the Food Market of Animal Origin. Journal of Agribusiness and Rural Development, 37(3), 521-530. https://doi.org/10.17306/JARD.2015.56

Marta Sajdakowska  marta_sajdakowska@sggw.pl
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland
Sylwia Żakowska-Biemans 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland
Krystyna Gutkowska 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.