Regulamin I Mistrzostw Polski Operatorów Forwarderów
1. Zasady zgłaszania do konkursu
-
Do eliminacji, które odbędą się w dniu 02-09-2016 r. od godziny 8.00, wyłonionych zostanie 50 zawodników
-
O wyborze zawodników do eliminacji decyduje kolejność zgłoszeń
-
Zgłoszenia dokonuje firma lub zawodnik prywatnie. Obowiązuje opłata wstępna 200 zł za 1 zawodnika.
-
Zgłoszenie następuje przez przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego
-
Formularze niekompletne nie będą brane pod uwagę
-
Lista wybranych do eliminacji uczestników pojawi się (niezwłocznie) na stronie internetowej: www1.up.poznan.pl/mpof/2016/
-
Lista rezerwowa obejmie kolejnych 10 zawodników.
-
Ustalony zostanie termin wniesienia opłaty wpisowej. Zgłoszenie zawodnika jest kompletne dopiero po zaksięgowaniu opłaty. Niewniesienie w odpowiednim terminie opłaty powoduje skreślenie z listy zakwalifikowanych zawodników i przyznanie miejsca pierwszej osobie z listy rezerwowej.
2. Wymagania względem uczestników
-
Od zawodnika wymagane jest co najmniej roczne doświadczenie w pracy forwarderem.
-
Niezbędne jest zaświadczenie UDT do obsługi żurawi – kategoria IIŻ (wymagane prawem do pracy na forwarderze). Zaświadczenie należy mieć przy sobie w dniu Mistrzostw wraz z dokumentem tożsamości.
-
Zawodnicy zostaną poinformowani o godzinie eliminacji, niestawienie się oznacza rezygnację z uczestnictwa (opłata wpisowa nie jest zwracana)
-
Stawienie się zawodnika pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających powoduje natychmiastową dyskwalifikację. Przewidziano badania alkomatem.
-
Zawodnik zobowiązany jest do zapoznania się i zaakceptowania regulaminu Mistrzostw. Niedopełnienie tego obowiązku lub brak akceptacji dla regulaminu skutkuje rezygnacją z udziału w Mistrzostwach, bez prawa do zwrotu opłaty wpisowej.
3. Opis konkurencji
3.1 Eliminacje
-
Stanowisko eliminacji zawodnik losuje przez wyciągnięcie kartki z numerem stanowiska. Układ stanowisk eliminacji poniżej.
-
Eliminacje polegają na ułożeniu wieżyczki z 5 klocków o średnicy od ok. 25 do ok. 50 cm i długości ok. 40 cm. Klocki przed rozpoczęciem konkurencji są ustawione pionowo. Jeśli zawodnik przewróci klocek, musi go podnieść z pozycji leżącej chwytakiem. Kolejność i sposób ułożenia klocków jest dowolna. Wieżyczka musi stać stabilnie do momentu zamknięcia chwytaka i oparcia go o ziemię w oznaczonym miejscu.
-
Wynikiem jest czas ułożenia mierzony z dokładnością do 1 sekundy. Mierzony będzie czas od momentu dotknięcia pierwszego klocka do momentu dotknięcia zamkniętym chwytakiem ziemi w określonym punkcie. Przewidziano maksymalny czas ułożenia – 5 minut, jeśli zawodnik nie ukończy wieżyczki w tym czasie, zapisuje się liczbę ułożonych klocków.
-
Dogrywka. Jeżeli zmierzone czasy 8 i 9 są identyczne co do sekundy przewiduje się dogrywkę i ponowne wykonanie zadania przez tych dwóch zawodników. Do finału przechodzi ten zawodnik, który wykona ćwiczenie eliminacyjne w krótszym czasie.
-
Na początku konkurencji maszyna jest na obrotach roboczych, chwytak oparty o ziemię w wyznaczonym miejscu.
-
Zawodnik musi dać znać sędziemu, że jest gotów do startu. Pomiar czasu następuje po dotknięciu pierwszego klocka.
-
Przed rozpoczęciem konkurencji zawodnik ma 2 minuty na zapoznanie się z ustawieniami maszyny przez wykonywanie próbnych ruchów żurawiem.
3.2 Konkurencja finałowa
-
Konkurencja finałowa składa się z ośmiu pojedynków, odbywanych systemem pucharowym. Do następnego etapu przechodzi zawodnik, który pierwszy chwyci ostatnią, specjalnie oznaczoną, kłodę. Dodatkowo, mierzony jest czas w celu ustalenia miejsc 5-8.
-
Pojedynki odbywają się na dwóch identycznych torach przeszkód, biegnących równolegle. Szkic toru poniżej. Zawodnicy losują (przez rzut monetą), na którym torze będą startować.
-
Na początku konkurencji maszyna jest na obrotach roboczych, chwytak oparty o ziemię w oznaczonym miejscu, zawodnicy dają znać sędziemu startowemu o swojej gotowości. Sędzia za pomocą chorągiewki daje znać do rozpoczęcia konkurencji i pomiaru czasu.
-
Zawodnicy wykonują kolejno poszczególne zadania na trasie toru. Opis zadań:
-
Załadowanie 5 kłód z lewej i 5 z prawej strony maszyny. Kłody muszą być ładowane pojedynczo, kolejność ładowania dowolna. Po załadowaniu zawodnik podjeżdża do następnego zadania.
-
Wyciągnięcie 3 kłód z bramek. Kłoda długości ok. 5 m jest umieszczona w bramce o wymiarach ok. 0,5 x 0,5 m, ustawionej w połowie długości kłody. Sztukę należy wyjąć nie niszcząc przy tym bramki. W przypadku zniszczenia bramki należy załadować kłodę oraz dodatkowe 2 kłody ułożone na legarach przy końcu tego fragmentu toru. Odbywa się to po zakończeniu tego zadania (tzn. po wyciągnięciu wszystkich trzech kłód). Dopiero po ewentualnym załadowaniu dodatkowych sztuk można przejechać do następnego stanowiska (wieżyczki).
-
Ułożenie wieżyczki według reguł opisanych dla eliminacji. Wieżyczka musi stać stabilnie do momentu powrotu chwytaka do skrzyni ładownej. Dopiero po zaliczeniu przez sędziego pomocniczego można przejść do następnej konkurencji.
-
Finał polega na załadunku 5 kłód z lewej (lub prawej strony maszyny – zależnie od toru) i chwyceniu ostatniej, oznaczonej sztuki (bez ładowania jej!). Zawodnik, który pierwszy chwyci zaznaczoną kłodę wygrywa, kończy się dla niego pomiar czasu.
-
Przed rozpoczęciem konkurencji zawodnik rozładowuje kłody załadowane przez poprzednika, układa je na legarach w odpowiedni dla siebie sposób. W tym czasie ma możliwość zapoznania się z maszyną.
-
4. Punktacja
4.1 W czasie eliminacji
-
Mierzony będzie czas od momentu dotknięcia pierwszego klocka do momentu dotknięcia zamkniętym chwytakiem ziemi w określonym punkcie. Przewidziano maksymalny czas ułożenia – 5 minut, jeśli zawodnik nie ukończy wieżyczki w tym czasie, zapisuje się liczbę ułożonych klocków. Czas ułożenia wieżyczki stanowi o zajętym miejscu od 9 do 50. Czas mierzony jest co do sekundy przez 2 sędziów – liczy się średnia tych dwóch pomiarów. Możliwe jest zajęcie miejsc ex aequo jeśli średnie czasy są równe.
4.1 W czasie konkurencji finałowych
-
Miejsce pierwsze i trzecie zajmują zwycięzcy finału i „małego finału”, a miejsce drugie i czwarte przegrani.
-
Miejsca od 5 do 8 są obsadzane na podstawie zmierzonych czasów z pierwszego biegu.
5. Protesty, przypadki szczególne
5.1 Protesty
- Zawodnik może zgłosić zastrzeżenia do przewodniczącego komisji sędziowskiej przed rozpoczęciem lub po zakończeniu konkurencji. Nie przewiduje się przerwania konkurencji na wniosek zawodnika.
- Zawodnik może przerwać swój udział w zawodach w każdej chwili. Powinien wtedy zatrzymać maszynę, oprzeć żuraw o ziemię (lub wewnątrz przestrzeni ładownej) i wyłączyć obroty robocze maszyny. Przed opuszczeniem kabiny koniecznie włączyć hamulec postojowy.
- W przypadku rezygnacji z uczestnictwa przed zawodami, lub w ich trakcie, opłata wpisowa nie zostanie zwrócona.
- W razie awarii lub jakiejkolwiek usterki maszyny udostępnionej do zawodów, komisja sędziowska może podjąć decyzję o powtórzeniu biegu.
- W razie wystąpienia zakłócenia zewnętrznego (nieprzewidziane zdarzenie, mające wpływ na bezpieczeństwo) komisja sędziowska ma prawo natychmiast przerwać bieg i powtórzyć go w późniejszym terminie.
- W razie stwierdzenia przez komisję sędziowską działania zawodnika obliczonego na umyślne zakłócenie zawodów, zachowania niebezpieczne lub uszkodzenie maszyny, przewodniczący komisji ma prawo natychmiast przerwać zawody i wykluczyć zawodnika. Opłata wpisowa nie będzie zwracana.
5.2 Sprzęt przewidziany do przeprowadzenia zawodów
- Do przeprowadzenia zawodów przewidziano dwie pary forwarderów, średniej wielkości (ładowność 12-14 ton) wyposażonych w żurawie o wysięgu 10m i momencie podnoszenia 100-130 kNm netto.
- Zawodnicy wybierają maszynę, na której chcą startować. W przypadku gdy dwóch zawodników chce startować na tej samej – decyduje wynik losowania (rzut monetą).
7. Nagrody
- Przewidziano nagrody finansowe za zajęcie miejsc 1-3
- Zwycięzca (finaliści) reprezentują Polskę na Mistrzostwach Europy lub Świata
Załącznik 1 – szkic sytuacyjny
1. Układ stanowisk w trakcie eliminacji
2. Układ terenu w czasie konkurencji finałowej