Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility PROJEKT "POPULARYZACJA NAUKI POPRZEZ CYKL ZAJĘĆ..." | Centrum Kształcenia Ustawicznego

PROJEKT "POPULARYZACJA NAUKI POPRZEZ CYKL ZAJĘĆ..."

Na zdjęciu widać weterynarkę badającą psa, uczniów pracujących przy komputerach, dłoń trzymającą pipetę i wlewającą preparat do probówek, zielone listki w 5 szkiełkach Petriego. Jest nazwa projektu, loga UPP, CKU, UMP, Ministerstwa Szkolnictwa i Nauki.

Projekt "Popularyzacja nauki poprzez cykl zajęć realizowanych w ramach Uniwersytetu Młodych Przyrodników" już samą swoją nazwą nawiązuje do głównego celu przedsięwzięcia, jakim jest popularyzacja i promocja nauki.

Głównym założeniem projektu jest organizacja zajęć w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, zarówno wykładów jak i warsztatów, adresowanych do młodzieży. Głównymi adresatami zajęć będą uczniowie ze szkół ponadpodstawowych, jednak przewiduje się również możliwość zorganizowania niektórych zajęć dla uczniów młodszych - ze szkół podstawowych.

Projekt jest interdyscyplinarny i obejmuje zajęcia z różnych dziedzin związanych z kierunkami kształcenia prowadzonymi w Uniwersytecie. W realizacji zajęć zaplanowano udział wszystkich wydziałów Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Programy zajęć uwzględniają specyficzne dla każdego wydziału obszary badawcze. Wszystkie zajęcia zaplanowane są w sposób cykliczny. W zależności od możliwości szkoły dopuszczalny jest zarówno jednorazowy udział danej szkoły w wybranych zajęciach jak i cykliczny udział w projekcie.

Okres realizacji zajęć dla uczniów zaplanowano od września 2023 r. do maja 2024 r.

       

           Przykładowe tematy zajęć zaplanowane do zrealizowania/wyboru na poszczególnych Wydziałach:

Wydział Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej:

  • Ile wody opada z deszczem i co z nią można zrobić
  • Rośliny torfotwórcze z bliska
  • Cena drzewa
  • Ile tlenu potrzebują ryby

 

Wydział Leśny i Technologii Drewna (Katedra Chemii):

  • Zieleń miejska wzdłuż ruchliwych ulic Poznania jako wskaźnik antropopresji – analiza kationów i anionów źródłem podstawowych informacji
  • Wodociągowa, źródlana, stołowa i mineralna, czyli co kryje opis etykiety wody pitnej
  • Każdy roztwór ją ma – ale jak zmierzyć wartość pH
  • Analiza miareczkowa
  • Wiem co jem – związki organiczne w żywności
  • Kwaśne czy zasadowe – odczyn badanych substancji
  • Drzewo jako marker zanieczyszczenia środowiska
  • Reakcja zmydlania tłuszczu i badanie właściwości fizyko-chemicznych

Wydział Ekonomiczny:

  • Konsumenckie testy produktów
  • Myślenie etyczne, myślenie ekonomiczne
  • Własny biznes – przygotowanie metodą design thinking
  • Paradoksy zakupowe – dlaczego kupowanie nas kręci
  • Budżetowanie czasem
  • Co o ochronie własności intelektualnej powinien wiedzieć uczeń
  • Kolorowa manipulacja marketingowa
  • Afryka - kontynent przeszłości czy przyszłości
  • Jak inwestować mądrze

Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach:

  • Wędrówka w głąb mózgu. Podstawy anatomii i fizjologii
  • Funkcjonowanie pamięci. Warsztaty z elementami prototypowania
  • SuperRobale. Jak stworzenia bez kręgosłupa przewyższają wynalazki człowieka
  • Po prostu plastik, identyfikacja odpadów plastikowych
  • Fizjologia: układ krwionośny i krew
  • Biologia molekularna: techniki PCR, RT, elektroforeza
  • Czy DNA można zobaczyć? - izolacja DNA
  • Zmiany klimatu a produkcja zwierzęca
  • Krowa jako przyczyna globalnego ocieplenia. Fakty i mity
  • Gen północnego światła – czyli jak praca hodowlana wpłynęła na umaszczenie zwierząt
  • Jak ocenić jakość mięsa

Wydział Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii:

  • Korzyści z wiedzy idącej w pole
  • Nasiona i wykorzystanie powstałych z nich roślin
  • Im dalej w las tym więcej drzew, czyli o zmienności genetycznej roślin
  • Od możliwości do rzeczywistości, czyli poszerzanie zmienności genetycznej
  • Co jeśli nie gleba? Dlaczego rośliny mogą rosnąć na „galaretce”
  • Mleko jest z trawy
  • Od motyla do żubra – łąka domem dzikich zwierząt
  • Trawa niejedno ma imię
  • Nie tylko trawy, czyli o ziółkach i roślinach trujących
  • Krótkie warsztaty biochemiczne: wykrywanie skrobi w produktach spożywczych; zegar jodowy; kameleon w probówce; antocyjany z liści modrej kapusty do pomiaru pH
  • Tajniki klonowania DNA
  • Jak zobaczyć i ocenić DNA w żelu
  • Wizualizacja DNA metodą srebrzenia
  • Fluorescencja chlorofilu z liści i porfiryn ze skorupki jaj
  • Wybrane metody analityczne stosowane w biotechnologii –mikroskopia
  • Rośliny w szkle – roślinne kultury in vitro
  • Potężne mikroorganizmy
  • Niewidzialny (?) świat mikroorganizmów
  • Mroczne życie bakterii – czyli o bogactwie i złożoności życia mikrobiologicznego gleby
  • Bakteria najlepszym przyjacielem rośliny
  • Różnorodność biologiczna chrząszczy z warsztatem Jak rozpoznajemy gatunki
  • Dlaczego nie powinniśmy wytępić komarów? Owady w ekosystemie
  • Biegając za biegaczami. O tajnikach życia i badaniach chrząszczy biegaczowatych
  • Wewnętrzne życie chrząszczy - nieco o pasożytach
  • Czy kwiaty mogą leczyć
  • Zielono mi
  • Obieg azotu w przyrodzie a nawożenie roślin uprawnych
  • Najpierw masa potem rzeźba
  • Co piją rośliny
  • Zjawiska chemiczne w przyrodzie

 

W ramach projektu zaplanowano również duże wydarzenie całodzienne, jednorazowe. To przedsięwzięcie realizowane na Wydziale Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii, w pierwszy dzień wiosny (tzw. "dzień wagarowicza"), pod nazwą "Wagary z Przyrodą". To duże przedsięwzięcie, w ramach którego Uczelnię odwiedzić może nawet ok. 20 szkół. W tym wydarzeniu zaplanowano kilkanaście wykładów i warsztatów oraz stosika pokazowe.

Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu

  • Prozdrowotne koktajle na bazie maślanki i serwatki
  • Pizza inna niż wszystkie
  • Ser mozzarella najbardziej ciągliwy
  • Sałatki i zdrowe przekąski do szkoły
  • Jogurt probiotyczne o niezwykłym smaku i o zwiększonej wartości odżywczej
  • Fakty i mity popularnych diet
  • Diety wspomagające pamięć i koncentrację
  • Zapobieganie nadwadze i otyłości
  • Zdrowie z kulturą, czyli dlaczego wartość jest produkty probiotyczne

 

Projekt „Popularyzacja nauki poprzez cykl zajęć realizowanych w ramach Uniwersytetu Młodych Przyrodników” finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.

 

fb-CKU.png  fb-UMP.png  fb-PUTW.png