PRICING POLICY IN ORGANIC FOOD RETAIL TRADE
Abstract
Imperfection of the Polish organic market, particularly in the area of distribution channels fosters high level of organic food prices, which in turn reduces the demand. Therefore,
recognition of price determinants, pricing strategies, activities and tools applied in frames of pricing policy in organic food retail is very important. This paper presents the results of
research on pricing policy conducted in retail outlets offering organic food. The investigation was carried out between 2011 and 2012 in three types of outlets, i.e. specialist shops, groceries and retail networks. Price-promotional and price-quality strategy as well as adaptive and innovative pricing strategy were the most often indicated pricing strategy. Retailers mainly fix prices based on costs and apply periodical discounts.
Keywords
prices; organic food; pricing policy; pricing strategies
References
Aschemann J., Zielke S. (2014). Income and price as a barrier to organic food choice. In: G. Rahmann, U. Aksoy (Eds.), Proceedings of the 4th ISOFAR Scientific Conference. Building Organic Bridges, Organic World Congress 2014, 13-15 Oct., Istanbul.
Bennet P.D. (1998). Dictionary of marketing terms. Chicago: American Marketing Association.
Dykiel M., Sokołowicz Z., Ślusarczyk B., Gargała-Polar M., Pisarek M. (2016). Asortyment i ceny żywności ekologicznej na lokalnym rynku. W: K. Melski, D. Walkowiak-Tomczak (red.), Żywność dla świadomego konsumenta. Poznań: Wyd. UP w Poznaniu.
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2008). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Warszawa: PWE.
Grzybowska-Brzezińska M. (2005). Szanse rozwoju rynku żywności ekologicznej. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, Nr 19.
Kilcher L.; Willer H.; Huber B.; Frieden C.; Schmutz R., Schmid O. (2011). The Organic Market in Europe. Overview and Market Access Information for Producers and International Trading Companies. Fourteen Country Examples in the European Free Trade Association and the European Union, with a Special Focus on Switzerland. Frick, Zürich: FiBL Sippo.
Koreleska E. (2009). Cena produktów rolnictwa ekologicznego w opinii rolników i przetwórców ekologicznych oraz konsumentów. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, Nr 54 (3).
Kotler Ph. (1994). Marketing: analiza planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebether i Ska.
Łuczka-Bakuła W., Smoluk-Sikorska J. (2010). Poziom cen produktów ekologicznych w handlu detalicznym. Zeszyty Naukowe WSHiU w Poznaniu, Nr 20.
Nessim H., Dodge M.R. (1999). Kształtowanie cen. Strategie i procedury, Warszawa: PWE.
Nestorowicz R., Pilarczyk B., Jerzyk E., Rogala A., Disterheft A (2016). Raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Postawy etnocentryczne konsumentów (w ujęciu lokalnym) a szanse i bariery rozwoju rynku żywności ekologicznej”. Poznań.
Padel S. (2016). Introduction to global markets and marketing of organic food. In: I. Karaklas, D. Muehling (eds.), Deciphering Organic Foods: A Comprehensive Guide to Organic Food Consumption. New York: Nova Science Publishers, Inc. (NOVA) Hauppauge. Rogoda B. (2003). Decyzje cenowe przedsiębiorstw: pomocnicze materiały dydaktyczne. Kraków: Wyd. UE w Krakowie.
Śmigielska G. (2004). Efektywność handlu detalicznego. W: J. Szumilak (red.), Handel detaliczny funkcjonowanie i kierunki rozwoju. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Urban S. (2002). Marketing produktów spożywczych. Wrocław: Wyd. AE we Wrocławiu.
Żakowska-Biemans S., Orzeszko-Rywka A., Jankowski P., Lipińska E. (2012). Czynniki warunkujące popyt na żywność ekologiczną w kontekście przeobrażeń rynku żywności ekologicznej w Polsce i innych krajach Europy. W: Wyniki badań z zakresu rolnictwa ekologicznego w 2011 roku. Warszawa-Falenty: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.
Most read articles by the same author(s)
- Joanna Smoluk-Sikorska, Lidia Jabłońska-Porzuczek, Sławomir Kalinowski, SELECTED ISSUES OF COMPETITIVENESS POTENTIAL OF FRUIT AND VEGETABLE PROCESSING COMPANIES LOCATED IN THE WIELKOPOLSKIE VOIVODESHIP , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 33 No 3 (2014)
- Justyna Góra, Joanna Smoluk-Sikorska, Product Unconformable in the Light of Legal Regulations and the ISO 9001:2000 Standards , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 11 No 1 (2009)
- Joanna Smoluk-Sikorska, The Condition of Organic Farming and Market of its Products in the European Union , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 18 No 4 (2010)