Chain Food Activities to Improve Competitiveness in Fruit and Vegetables Groups


Abstract

One of the important problems of Polish agriculture is insufficient state horizontal integration of agricultural producers. Identification of factors that affect the improvement of the competitiveness of producer groups in the food chain can help in the development of such entities. The aim of the publication is to present activities that should improve competitiveness in the food chain which are undertaken by groups of raw materials producers on the example of fruit and vegetable producers groups operating in Kujawsko-Pomorskie region. In studies the method of participant observation interview were used. The measurement was conducted in late April and May 2013 and included 19 leaders of producer groups. According to them the most important factor influencing the market position of the groups in the food chain, was the high quality of the manufactured goods in farms affiliated farmers. Few respondents identified marketing as an opportunity to strengthen the competitive advantage of producer groups in the food supply chain. This is due to the fact that farmers are far removed in the supply chain from consumers with whom they have contact only in the form of market random retail. 

Keywords

Producer organisations; Production of fruits; Vegetables; Competitiveness; Supply chain

Bórawski, P. (2006). Decyzje związane z produktem w przedsiębiorstwie. Mark. Rynek, 8, 25-29.

Chlebicka, A. (2011). Czynniki wpływające na sukces grup producentów rolnych. J. Agribus. Rural Dev., 4(22), 31-39.

Duczkowska-Piasecka, M. (1996). System marketingowy w agrobiznesie. W: M. Duczkowska-Piasecka (red.), Marketing w agrobiznesie (s. 81-84). Warszawa: Wyd. Format AB.

Klepacki, B. (2011). Agrologistyka - nowe wyzwania dla nauki i praktyki. Logistyka, 3, 12-13.

Knecht, D., Środoń, S. (2013). Analiza działalności grupy producentów trzody chlewnej na przykładzie zrzeszenia producentów rolnych gminy Biała. J. Agribus. Rural Dev., 1(27), 107-117.

Kos, C., Szwacka-Salmonowicz, J. (1997). Marketing produktów żywnościowych. PWRiL.

Pawlewicz, A. (2009). Bariery funkcjonowania przedsiębiorczości zespołowej producentów ekologicznych surowców żywnościowych. Rocz. Nauk. SERiA, 1, 11, 336-340.

Pietras, C. (1998). Rynek. Rodzaje konkurencji. W: S. Marciniak (red. nauk.). Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy (s. 116-154). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Sobczak, W., Jabłońska, L., Dziedzic, A. (2013). Wybrane problemy funkcjonowania grup producentów owoców z regionu grójeckiego i rawskiego. J. Agribus. Rural Dev., 3(29), 121-131.

Suchoń, A. (2012). Grupy producentów rolnych jako instrument rozwoju agrologistyki. Logistyka 4, 1258-1264.

Sznajder, M., Trębacz, A., Adamczak, G. (1997). Rynek rolny. Poznań: Studium Podyplomowe Produktów Rolno-Spożywczych AR w Poznaniu.

Trębacz, A. (1997). Rynek produktów rolno-żywnościowych. W: Marketing w agrobiznesie (s. 39-46). Warszawa: FAPA, CDiEwR w Poznaniu.

Woźniak, A. (2000). Znaczenie informacji w rozwoju działalności grupowej wśród producentów rolnych. W: O humanistyczny wymiar przedsiębiorczości wiejskiej (s. 59-66). Warszawa: SGGW.

Published : 2015-12-31


Pawlewicz, A., & Szramowski, P. (2015). Chain Food Activities to Improve Competitiveness in Fruit and Vegetables Groups. Journal of Agribusiness and Rural Development, 36(2), 267-272. https://doi.org/10.17306/JARD.2015.28

Adam Pawlewicz  adampawl@uwm.edu.pl
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie  Poland
Piotr Szramowski 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.