Changes on the Market of Wholesale Companies Selling Plants and Flowers in Poland
Abstract
The aim of the study was to evaluate the changes in the number of plants and fl owers wholesale companies in Poland. Analyses focused on the number of fi rms engaged in wholesale trade and the structure of employment in these companies. The investigations also included the location of the analysed companies in relation to the number of people in each voivodeship. Research period covered the years 2002-2012. The fi rst year of the analysed period was referred to as of 100%. The dynamics of changes and average annual changes in the number of existing companies and start-ups were analysed. The Główny Urząd Statystyczny yearbooks, and i.a. the ones of the Polska Klasyfi kacja Działalności [the abbreviation in Polish: PKD], served as data sources. The performed investigations reveal that the number of firms of the discussed line of business in the investigated period increased very clearly and this rise took the form of a linear trend. What is more, the number of the wholesale companies in particular voivodeships matched the agglomerations of consumers.
Keywords
Wholesale trade; Crop production; Flower industry
References
Jabłońska, L. (2007). Ekonomiczne aspekty rozwoju sektora kwiaciarskiego w Polsce. Warszawa: Wyd. SGGW.
Jabłońska, L., Ragan, M., Olewnicki, D. (2013). Popyt na kwiaty cięte i doniczkowe oraz jego determinanty - przypadek Warszawy. Rocz. Nauk. SERiA, XV, 1, 60-66.
Marczuk, A. (2005). Sieciowa metoda lokalizacji obiektów jako czynnik ograniczający koszty transportu w rolnictwie. Inż. Roln., 7, 161-168.
Olewnicki, D. (2011). Przemiany w gospodarce ogrodniczej w Polsce w latach 1965-2008 oraz perspektywy jej rozwoju. Warszawa: Wyd. SGGW.
Pietrzykowski, R. (2011). Wykorzystanie metod statystycznej analizy przestrzennej w badaniach ekonomicznych. Rocz. Ekon. Kuj.-Pom. Szk. Wyż. Bydg., 4, 97-112.
Urban, S. (2002). Zarządzanie marketingowe w handlu hurtowym. Zesz. Nauk. Wałb. Wyż. Szk. Zarz. Przeds. Refl . Społ. Gospod., 1, 45-54.
Wyżnikiewicz, B., Fundowicz, J., Łapiński, K., Peterlik, M. (2006). Struktura i rola handlu w polskiej gospodarce. Warszawa: IBNGR.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Poland
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Poland
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Poland
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Poland
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.
Most read articles by the same author(s)
- Dawid Olewnicki, Magda Marzec, The Use of EU Support by Orchards Owners in Farms in the Grójec County, on the Basis of the Conducted Survey , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 39 No 1 (2016)
- Dawid Olewnicki, Liliana Jabłońska, Ewa Guzowska, Wioletta Wróblewska, Selected Aspects of Ethnocentric Behaviour of Vegetable Consumers in Warsaw , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 41 No 3 (2016)
- Lilianna Jabłońska, Stanisław Żuchowski, Dawid Olewnicki, GMOs in the Polish Fruit and Vegetables Consumer Awareness , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 40 No 2 (2016)
- Wioleta Sobczak, Liliana Jabłońska, Anita Dziedzic, Selected Functioning Problems of Fruit Producers' Groups From the Region of Rawa and Grójec , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 29 No 3 (2013)