Selected Aspects of Ethnocentric Behaviour of Vegetable Consumers in Warsaw


Abstract

The aim of this study was to analyse certain aspects of ethnocentric behaviour of vegetable purchasers in Warsaw. The research, in the form of a survey, was carried out among the adult population in 2015. Among the studied factors were consumers' attitudes in relation to domestic and imported vegetables, depending on selected demographic characteristics. The analysis of empirical material has indicated ethnocentrism among vegetable buyers. Domestic vegetable purchases are primarily determined by practical advantages of the products. The choice of domestic products for mainly rational reasons points towards intentional ethnocentrism.

Keywords

Vegetables; Consumer; Consumer behaviour; Ethnocentrism

Agbonifoh, B. A., Elimimian, J. U. (1999). Attitudes of developing countries towards country-of-origin products in an era of multiple brands. J. Int. Consum. Mark., 11, 4, 97-116.

Centre for Public Opinion Research (2011). Mania kupowania, czyli o postawach konsumenckich Polaków. Komunikat Badań CBOS. Retrieved from: www.cbos.pl.

Elliott, G. R., Camoron, R. C. (1994). Consumer perception of product quality and the country-of-origin effect. J. Int. Mark., 2 (2), 49-62.

Ertmańska, K. (2011). Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki. Stud. Proc. Pol. Assoc. Knowl. Man., 51, 254-266.

Figiel, A. (2004). Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne (p. 15-42). Warszawa: PWE.

Herche, J. (1992). A note on the predictive validity of the CETSCALE. J. Acad. Mark. Sci., 20 (3), 261-264.

Kędzior, Z. (2003). Konsument na rynku. Postawy wobec produktów (p. 55-56). Katowice: Wyd. AE w Katowicach.
Liczmańska, K. (2010). Efekt kraju pochodzenia produktu a decyzje nabywcze konsumentów sektora alkoholi wysokoprocentowych. Rocz. Ekon. Kuj.-Pom. Szk. Wyż. Bydg. 3, 177-187.

Min Han, C. (1998). The role of consumer patriotism in the choice of foreign products. J. Advert. Res., 29.

Morganosky, M. A., Lazarde, M. M. (1987). Foreign-made apparel: influences on consumers perceptions of brand and store quality. Int. J. Adv., 6 (4), 339-346.

Rawwas, M., Rajendran, K. (1996). The influence of world- mindedness and nationalism on consumer evaluation of domestic and foreign products. Int. Mark. Rev., 13 (2), 20-38.

Ryttel, A. (1999). Rola efektu kraju pochodzenia w strategii marketingowej. Mark. Rynek, 7, 15-21.

Sajdakowska, M. (2003). Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności. Acta Sci. Pol. Technol. Alim., 2 (1), 177-184.

Shimp, T., Sharma, S. (1987). Consumers Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. J. Mar. Res., 24, 280-289.

Sowa, I. (2010). Globalizacja konsumpcji i etnocentryzm konsumencki. In: E. Kieżel (Ed.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim (p. 184). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Summer, W. G. (1995). Naturalne sposoby postępowania w gromadzie (p. 16-19). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Witczak, J. (2003). Jakość żywności jako czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów. Mark. Rynek, 8, 17.

Witek, L. (2010). Postawy etnocentryczne konsumentów - uwarunkowania i rozwój. Instit. Wektor Ekon. Rozw., 3 (2), 22-32.

Włodarczyk, K. (2014). Globalizacja a patriotyzm ekonomiczny polskich konsumentów. Zesz. Nauk. UE Katow., 214, 64-75.

Wróblewska, W., Kwiatkowska, K. (2014). Etnocentryzm konsumencki na rynku owoców i warzyw. Mark. Rynek, 6, 824-834.

Zabrocki, R. (2014). Zachowania konsumentów i zjawisko etnocentryzmu konsumenckiego na globalnym rynku żywności. Mark. Rynek, 6, 850-865.

Zięba, K., Ertmański, S. (2006). Rola etnocentryzmu konsumenckiego oraz kraju pochodzenia produktu w podejmowaniu decyzji zakupowych konsumentów. Zesz. Nauk. Uniw. Szczec., 438, 121-126.
Download

Published : 2016-12-31


Olewnicki, D., Jabłońska, L., Guzowska, E., & Wróblewska, W. (2016). Selected Aspects of Ethnocentric Behaviour of Vegetable Consumers in Warsaw. Journal of Agribusiness and Rural Development, 41(3), 355-364. https://doi.org/10.17306/JARD.2016.63

Dawid Olewnicki  dawid_olewnicki@sggw.pl
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland
Liliana Jabłońska 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland
Ewa Guzowska 
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland
Wioletta Wróblewska 
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.