Selected Aspects of Ethnocentric Behaviour of Vegetable Consumers in Warsaw
Abstract
The aim of this study was to analyse certain aspects of ethnocentric behaviour of vegetable purchasers in Warsaw. The research, in the form of a survey, was carried out among the adult population in 2015. Among the studied factors were consumers' attitudes in relation to domestic and imported vegetables, depending on selected demographic characteristics. The analysis of empirical material has indicated ethnocentrism among vegetable buyers. Domestic vegetable purchases are primarily determined by practical advantages of the products. The choice of domestic products for mainly rational reasons points towards intentional ethnocentrism.
Keywords
Vegetables; Consumer; Consumer behaviour; Ethnocentrism
References
Centre for Public Opinion Research (2011). Mania kupowania, czyli o postawach konsumenckich Polaków. Komunikat Badań CBOS. Retrieved from: www.cbos.pl.
Elliott, G. R., Camoron, R. C. (1994). Consumer perception of product quality and the country-of-origin effect. J. Int. Mark., 2 (2), 49-62.
Ertmańska, K. (2011). Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki. Stud. Proc. Pol. Assoc. Knowl. Man., 51, 254-266.
Figiel, A. (2004). Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne (p. 15-42). Warszawa: PWE.
Herche, J. (1992). A note on the predictive validity of the CETSCALE. J. Acad. Mark. Sci., 20 (3), 261-264.
Kędzior, Z. (2003). Konsument na rynku. Postawy wobec produktów (p. 55-56). Katowice: Wyd. AE w Katowicach.
Liczmańska, K. (2010). Efekt kraju pochodzenia produktu a decyzje nabywcze konsumentów sektora alkoholi wysokoprocentowych. Rocz. Ekon. Kuj.-Pom. Szk. Wyż. Bydg. 3, 177-187.
Min Han, C. (1998). The role of consumer patriotism in the choice of foreign products. J. Advert. Res., 29.
Morganosky, M. A., Lazarde, M. M. (1987). Foreign-made apparel: influences on consumers perceptions of brand and store quality. Int. J. Adv., 6 (4), 339-346.
Rawwas, M., Rajendran, K. (1996). The influence of world- mindedness and nationalism on consumer evaluation of domestic and foreign products. Int. Mark. Rev., 13 (2), 20-38.
Ryttel, A. (1999). Rola efektu kraju pochodzenia w strategii marketingowej. Mark. Rynek, 7, 15-21.
Sajdakowska, M. (2003). Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności. Acta Sci. Pol. Technol. Alim., 2 (1), 177-184.
Shimp, T., Sharma, S. (1987). Consumers Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. J. Mar. Res., 24, 280-289.
Sowa, I. (2010). Globalizacja konsumpcji i etnocentryzm konsumencki. In: E. Kieżel (Ed.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim (p. 184). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Summer, W. G. (1995). Naturalne sposoby postępowania w gromadzie (p. 16-19). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Witczak, J. (2003). Jakość żywności jako czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów. Mark. Rynek, 8, 17.
Witek, L. (2010). Postawy etnocentryczne konsumentów - uwarunkowania i rozwój. Instit. Wektor Ekon. Rozw., 3 (2), 22-32.
Włodarczyk, K. (2014). Globalizacja a patriotyzm ekonomiczny polskich konsumentów. Zesz. Nauk. UE Katow., 214, 64-75.
Wróblewska, W., Kwiatkowska, K. (2014). Etnocentryzm konsumencki na rynku owoców i warzyw. Mark. Rynek, 6, 824-834.
Zabrocki, R. (2014). Zachowania konsumentów i zjawisko etnocentryzmu konsumenckiego na globalnym rynku żywności. Mark. Rynek, 6, 850-865.
Zięba, K., Ertmański, S. (2006). Rola etnocentryzmu konsumenckiego oraz kraju pochodzenia produktu w podejmowaniu decyzji zakupowych konsumentów. Zesz. Nauk. Uniw. Szczec., 438, 121-126.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Poland
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Poland
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Poland
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie Poland
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.
Most read articles by the same author(s)
- Dawid Olewnicki, Magda Marzec, The Use of EU Support by Orchards Owners in Farms in the Grójec County, on the Basis of the Conducted Survey , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 39 No 1 (2016)
- Lilianna Jabłońska, Stanisław Żuchowski, Dawid Olewnicki, GMOs in the Polish Fruit and Vegetables Consumer Awareness , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 40 No 2 (2016)
- Dawid Olewnicki, Liliana Jabłońska, Paweł Orliński, Łukasz Gontar, Changes on the Market of Wholesale Companies Selling Plants and Flowers in Poland , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 35 No 1 (2015)
- Wioleta Sobczak, Liliana Jabłońska, Anita Dziedzic, Selected Functioning Problems of Fruit Producers' Groups From the Region of Rawa and Grójec , Journal of Agribusiness and Rural Development: Vol 29 No 3 (2013)