Organic Food in the Commercial Offer and Consumer Preferences While Purchasing it


Abstract

Consumers are increasingly more interested in the issues associated with high-quality food (organic food); consequently, the number of organic farms and commercial establishments which off er organic products with quality certifi cates is growing. Podkarpackie voivodeship, thanks to certain advantages, is a favorable place for the development of organic farming. For the needs of this research, a survey was conducted in spring 2015 among 137 inhabitants of Rzeszów and the surrounding areas who declared to be consumers of organic food. An analysis of the results provides the conclusion that organic products are very positively evaluated by the respondents, since in their opinion they have a great impact on their health, which is the main reason for purchasing them. Sales and consumption growth of organic foods can be achieved by intensive advertising using the latest methods and techniques, as well as by educating society. These activities should be particularly targeted at the inhabitants of mediumsized towns, and a convincing argument should be made to draw attention to the ingredients in organic food.

Keywords

Ecological agriculture; Organic food, Consumer; Consumer preferences; Consumer

Grzybowska-Brzezińska, M. (2011). Świadomość ekologiczna konsumentów a ich zachowania na rynku żywności. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 51, 242-253.

Krupa, J. (2010). Determinanty zachowań konsumentów na rynku żywności ekologicznej w aspekcie ochrony środowiska. W: J. R. Rak (red.), Walory ekologiczne i turystyczne północnej części Euroregiony Karpackiego (s. 327-340). Brzozów, Wydawnictwo Muzeum Regionalnego w Brzozowie.

Kwasek, M. (red.). (2013). Z badań nad rolnictwem społecznie zrównoważonym. Żywność ekologiczna - regulacje prawne, system kontroli i certyfikacji. Warszawa. Wyd; Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy

Łukasiński, W. (2008). Zarządzanie jakością produktu ekologicznego, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 1 (56), 146-153.

Piotrowska, A. (2014). Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności ekologicznej, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, t. XVI (6), 393-396

Romankiewicz, B., Krupa, J. (2012). Stan i perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w województwie podkarpackim. W: J. Krupa, T. Soliński (red.), Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju społeczno- gospodarczego Podgórza Dynowskiego (s. 171-180), Dynów, Wyd. Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego.

Siedlecka, A. (2014). Wybrane zagadnienia marketingu żywności ekologicznej w gospodarstwach rolnych województwa lubelskiego. J. Agribus. Rural Dev., 3(33), 229-240.

Smoluk-Sidorska, J. (2010). Stan rolnictwa ekologicznego i rynku jego produktów w Unii Europejskiej. J. Agribus. Rural Dev., 4(18), 87-95.

Sokołowska, J., (2005). O ekologicznym produkcie spożywczym i jego marketingu, Gliwice, Polski Klub Ekologiczny.

Szarek, S., Nowogródzka, T. (2015). Regionalne zróżnicowanie rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce. J. Agribus. Rural Dev., 1(35), 125-135. DOI: 10.17306/JARD.2015.14.

Zrałek, J. (2010). Czynniki motywujące konsumentów do zakupu ekologicznej żywności - wyniki badań bezpośrednich. W: J. Perenc (red.), Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku (s.391-400). Szczecin: Wyd. Nauk. Uniw. Szczec.

Żakowska-Biemans, S. (2011). Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej. J. Res. App. Agr. Eng., 50 (4), 216-220.
Download

Published : 2016-12-31


Cichocka, I., Krupa, J., & Shypot, A. (2016). Organic Food in the Commercial Offer and Consumer Preferences While Purchasing it. Journal of Agribusiness and Rural Development, 41(3), 273-281. https://doi.org/10.17306/JARD.2016.54

Izabela Cichocka 
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie  Poland
Jan Krupa  jkrupa@wsiz.rzeszow.pl
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie  Poland
Anastasiya Shypot 
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.