Opportunities and Threats for Development of Human Capital in the Field of Education in Rural Areas in Poland Under the Multiannual Financial Framework 2014-2020


Abstract

Investment in human capital is a key determinant of socio-economic development in the twenty-fi rst century. These investments in rural areas require well-planned interventions in the fi eld of education. The necessary funds for this purpose will be available under the multiannual fi nancial framework EU 2014-2020. Interventions in this area in Poland are planned mainly under the Operational Programme Knowledge Education Development POWER) and the Regional Operational Programmes (RPO). It should therefore be valuable to preliminarily assess the opportunities and threats connected with the development of human capital in rural areas in Poland in the fi eld of education in 2014-2020. The aim of this article is, thus, an attempt to make such an assessment, taking into account the following aspects: scope of the EU support; procedures for obtaining fi nancial support; available funds and financial instruments. The article verifi es the following hypothesis: based on program POWER establishments and RPO 2014-2020 in the section on education potential chances of the HRD in rural areas mainly result from wide range scope of this suport; while the main threats stem from a very limited scale of prioritization in the procedure of obtaining fi nancial support and the use of non-repayable fi nancial instruments (grants). The article draws upon the analysis of regulations of the European Commission and national legislative sources, as well as literature on development of human capital in rural areas and the absorption of EU funds for social projects.

Keywords

Human capital; Education; Rural areas

Bassanini, A., Scarpetta, S. (2001). Does human capital matter for growth in OECD countries? Evidence from pooled mean-group estimates. OECD, Economics Department Working Papers, 282. Pobrano z: www.oecd.org/eco.

Becker, G. S. (1975). Human Capital. NBER, New York.

Crafts, N. (1996). Post - Neoclassical Growth Theory. What are its policy implications? Oxford Rev. Econ. Policy, 12, 2.

EC (2001). European Competitiveness Report (s. 19). Luxem- bourg: European Commission.

Grzeszczyk, T. A. (2009). Ocena finansowa projektów 2007- 2013. Warszawa: Wyd. Placet.

Inteligentna Specjalizacja Województwa Mazowieckiego (2013). Załącznik 2 do Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Mazowieckiego 2013-2020 (s. 7). Warszawa.

Jones, C. I. (1999). Was an Industrial Revolution Inevitable? Economic Growth Over the Very Long Run. Conference on "Technology, Human Capital and Economic Growth". Jerozolima: Hebrew Unversity of Jerusalem. Pobrano z: www.mscc.huji.ac.il.

MC (2013). Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Polska 2030 (s. 97-103). Warszawa: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

MR (2015a). Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (s. 10-166). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

MR (2015b). Wytyczne w zakresie zasad realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020 (s. 5-6). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

MRiRW (2010). Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do Strategii Zrównoważonego Rozwoju Wsi i Rolnictwa (s. 84). Warszawa: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Lucas, R. (1988). On the Mechanics of Economic Development. J. Monet. Econ., 22.

Mankiw, N. G., Romer, D., Weil, D. N. (1992). A contribution to the empirics of economic growth. Q. J. Econ., May.

Osiecka-Chojnacka, J., Kłos, B. (2010). Kapitał ludzki i kapitał społeczny na obszarach wiejskich. Stud. BAS, 4(24), 51.

Rozporządzenie PE i Rady (UE) nr 1304/2013 w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013).

Słodowa-Hełpa, M. (2013). Inteligentna specjalizacja regionów. Warunki. Wyzwania i dylematy. Rocz. Nauk Społ., 5(41), 99.

Solow, R. (1956). A contribution to the Theory of economic growth. Q. J. Econ., 1.

Szczepański, M. (2011). Pozadotacyjne instrumenty finansowe w polityce spójności UE po 2013 - wymiar wspólnotowy i krajowy. Analiza propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej rozszerzenia zakresu stosowania instrumentów inżynierii finansowej w Polityce Spójności po 2013 r. (s. 28-32). Warszawa: Wyd. MRR.

Temple, J. (2001). Growth Effects of Education and Social Capital in OECD countries. OECD Conference Papers. Pobrano z: www.oecd.org.

Tokarski, T. (1997).Czynniki wzrostu gospodarczego. Wiad. Stat., 3.

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (2014). Dz. U. poz. 1146.

Published : 2016-12-31


Kowalska, I. (2016). Opportunities and Threats for Development of Human Capital in the Field of Education in Rural Areas in Poland Under the Multiannual Financial Framework 2014-2020. Journal of Agribusiness and Rural Development, 39(1), 103-111. https://doi.org/10.17306/JARD.2016.12

Iwona Kowalska  iwona_kowalska@sggw.pl
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.