CONSUMER ATTITUDES TOWARDS PRODUCTS OF REGIONAL MANUFACTURERS AND THEIR IMPACT ON THE PURCHASING BEHAVIOR ON THE MARKET FOR DAIRY PRODUCTS


Abstract

The purpose of this study is to present, analyze and evaluate the behavior of buyers on the market for dairy products, including the importance they attach to the origin of the product and to the producers in the buying process. The attitudes towards regional products and producers were associated with other elements of consumer behavior related to the decision-making process on the dairy market, such as: product selection criteria; frequency of purchases in various store types; and basic criteria for store selection. The research part is based on the analysis of the results of surveys conducted in 2015 with a group of 694 students. The study demonstrates the existence of important links between “pro-regional” attitudes and such determinants of the choice of dairy products as the product’s nutritional composition; absence of preservatives; quality certificates; country of origin; and environmental performance. This suggests that dairy products from regional producers are associated with high quality, naturalness and wholesomeness.

Keywords

consumer behavior; dairy products; regional producers

Alsughayir, A. (2013). Consumer ethnocentrism: a literature review. International Journal of Business and Management Invention, 2, (5). 50-54.

Angowski, M., Domańska, K. (2015). Czynniki wpływające na wybór miejsca dokonywania zakupu na rynku serów żółtych na przykładzie serów długodojrzewających. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 875, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41(2), 385-397.

Angowski, M., Lipowski, M. (2014). Uwarunkowania wyboru produktów żywnościowych I miejsc ich zakupu. Marketing i Rynek, 6 (płyta CD), 2-16.

Baer-Nawrocka, A., Suchoń, A. (2014). Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych w Unii Europejskiej. Wybrane zagadnienia ekonomiczne i prawne. Wieś i Rolnictwo, 4(165), 115-130.

Czajkowska, K., Kowalska, H., Piotrowski, D. (2013). Rola konsumenta w procesie projektowania nowych produktów spożywczych. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, 575, 23–32.

Dybka, S. (2015). Kierunki zmian preferencji konsumentów w odniesieniu do produktów i detalistów. Handel Wewnętrzny, 4(357), 200-210.

Frewer, L., Risvik, E., Schifferstein, H. (2001). Food, People and Society. A European Perspective of Consumers’ Food Choices. Berlin: Springel-Verlag, 2001.

Gradziuk, B. (2015). Postawy I zachowania producentów oraz nabywców względem żywnosci lokalnej. Roczniki Naukowe SERiA, XVII (3), 96-102.

Grębowiec, M. (2010). Rola produktów tradycyjnych i regionalnych w podejmowaniu decyzji nabywczych przez konsumentów na rynku dóbr żywnościowych w Polsce. Problemy Rolnictwa Światowego, 10(2), 22-31.

Ilbery, B., Kneafsey, M. (2000). Producer constructions of quality in regional speciality food production: A case study from south-west England. Journal of Rural Studies, 16 (2), 217-230.

Ittersum, K., Meulenberg, M.T.G., van Trijp, H.C.M., Candel, M.J.J.M. (2007). Consumers’ Appreciation of Regional Certification Labels: A Pan-European Study. Journal of Agricultural Economics, 58(1), 1-23.

Kawa, M., Augustyńska-Prejsnar, A. (2014). Czynniki decydujące o wyborze produktów tradycyjnych i regionalnych w opinii mieszkańców Podkarpacia. Journal of Agribusiness and Rural Development, 3(33), 51-59.

Kijak, E. (2008). Produkty tradycyjne, regionalne i lokalne. AgroBazar, 4-5, 14.

Kipnis, E., Kubacki, K., Broderick, A. J., Siemieniako, D., Pisarenko, N. L. (2012). “They don’t want us to become tchem”: Brand Local Integration and consumer ethnocentrism.

Journal of Marketing Management, 28(7-8), 836–864. 


Kucharczyk, M., Krzywonos, M., Wilk, M., Seruga, P., Borowiak, D. (2015). Etnocentryzm konsumencki a produkty regionalne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 411, 87-96.

Kuznesof, S., Tregear, A., Moxey, A. (1997). Regional foods: A consumer perspective. British Food Journal, 99 (6), 199 – 206.

Loureiro, M.L., McCluskey, J.J. (2000). Assessing consumer response to protected geographical identification labeling. Agribusiness, 16(3), 309-320.

Ness, M. R., Ness, M., Brennan, M., Oughton, E., Ritson, C., Ruto, E. (2010). Modelling consumer behavior intentions towards food with implications for marketing quality low-input and organic food. Food Qual. Prefer., 21, 100–119.

Siemieniako, D. (2013), Społeczno-kulturowe czynniki lojalności konsumentów alkoholu. Marketing i Rynek, 12, 28-34.

Szromnik, A., Wolanin-Jarosz, E. (2014). Etnocentryzm konsumencki na zglobalizowanym rynku – czynniki i procesy kształtowania (cz. 1). Marketing i Rynek, 4, 2-13.
Download

Published : 2017-12-31


Domańska, K., & Angowski, M. (2017). CONSUMER ATTITUDES TOWARDS PRODUCTS OF REGIONAL MANUFACTURERS AND THEIR IMPACT ON THE PURCHASING BEHAVIOR ON THE MARKET FOR DAIRY PRODUCTS. Journal of Agribusiness and Rural Development, 46(4), 739–746. https://doi.org/10.17306/J.JARD.2017.00340

Katarzyna Domańska  katarzyna.domanska@up.lublin.pl
University of Life Sciences in Lublin, Poland  Poland
Marek Angowski 


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.