THE FAIR TRADE PRODUCTS: A MARKETING INNOVATION OR A MANIFESTATION OF CONSIDERED CONSUMPTION


Abstract

Responsible consumption trends have become increasingly pronounced in the foodstuffs market as reflected by the interest in healthy foods (organic and green products). This is consistent with the fair trade concept which, in the Polish market, is still considered to be a highly innovative project, and may be developed only after reaching a higher level of consumer awareness. As shown by the results, in the Polish market, the consumers are primarily guided by the price of the product when making their purchase decisions. However, as the market changes dynamically, there is an increase in the awareness level of buyers of food products. The purpose of this paper is to analyze and assess the consumers’ behavior in respect to fair trade goods on the product market, and to identify the main motives for choosing them. This paper presents the results of the authors’ own studies of a quantitative nature, performed as a part of a research project. A CATI survey was carried out in 2015 with a sample of 508 respondents from all over the country.

Keywords

fair trade; sustainable marketing; considered consumption

Brzustewicz P. (2014). Marketing 3.0 — nowe podejście do tworzenia wartości. Marketing i Rynek, nr 2, s. 2-7.

G. Churchill, Badania marketingowe – podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa 2002, s. 774

Czubała A. (2011). Rola konsumentów w realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Konsumpcja i Rozwój, nr 1.

Ćwik N. (red.). (2012). Wspólna odpowiedzialność rola marketingu, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Dąbrowska A., Babicz-Zielińska, E. (2011). Zachowania konsumentów w stosunku do żywności nowej generacji. Hygeia Public Health, 46.1, s. 39-46.

Dejnaka A., Iwankiewicz-Rak, B., Nogieć, J., & Spychała, P. (2013). Marketing społeczny w organizacjach komercyjnych i non-profit. Wyd. WSB w Poznaniu, Poznań.

Dobre Zakupy (206). Poradnik odpowiedzialnego konsumenta. Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć Kraków.

Fair Trade International. What is Fair Trade? http://www. fairtrade.net/what_is_fairtrade.html, dostęp: 14.04.2016

Fryzel B. (2014). CSR i emocjonalność konsumenta – czy społecznie wrażliwi konsumenci racjonalizują swoje wybory ekonomiczne? Studia Ekonomiczne, nr 180.

Mirońska D., Zaborek, P. (2013). Analiza wrażliwości polskich nabywców indywidualnych na działania z zakresu marketingu społecznego podejmowane przez wytwórców dóbr i usług konsumpcyjnych [w:] Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red.). Społeczna odpowiedzialność organizacji. W poszukiwaniu paradygmatów, metodologii i strategii (s. 122). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 288, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Niedzielska A. (2014), Marketing w świetle zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Marketing i Rynek, nr 11, s. 213-219.

Pabian A. (2013). Działalność promocyjna w koncepcji sustainability. Marketing i Rynek, nr 8, 12-17.

Penn M.J., Kinney Zalesne E. (2009). Mikrotrendy. Małe siły, które niosą wielkie zmiany, MT Biznes.

Piotrowska A. (2014). Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności ekologicznej. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 16.6, s. 393-396.

Waluś S. (2014). Zrównoważona konsumpcja – podstawa zrównoważonego rozwoju w ujęciu lokalnym i globalnym [w:] T. Jemczura, H. Kretek (2013), Zrównoważony rozwój: debiut naukowy. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 93.

Wróbel M. (2015). Odpowiedzialny konsument jako aktywny interesariusz przedsiębiorstwa. Handel Wewnętrzny 1 (354), s. 302-313.

Zajkowska M. (2015). Marketing zrównoważony - od tradycyjnego do innowacyjnego nurtu zarządzania marketingowego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 41, T. 2 Rola podmiotów rynkowych w kształtowaniu wizerunku organizacji i postrzeganiu wartości marki. Kierunki zmian w zarządzaniu marketingowym organizacją, s. 359-370.

Zalega T. (2015). Innowacje a konsumpcja i zachowania konsumpcyjne – wybrane zagadnienia [w:] A. Olejniczuk-Merta (red.) Konsumpcja i innowacje. Marketing i Rynek. s. 14-25.

Zaremba-Warnke S. (2012). Konsumeryzm a procesy integracji i dezintegracji. Ekonomia i Prawo, nr 8.1, s. 73.

Żakowska-Biemans S. (2011). Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, nr 56.4.
Download

Published : 2017-12-31


Kulig-Moskwa, K., & Nogieć, J. (2017). THE FAIR TRADE PRODUCTS: A MARKETING INNOVATION OR A MANIFESTATION OF CONSIDERED CONSUMPTION. Journal of Agribusiness and Rural Development, 46(4), 815–823. https://doi.org/10.17306/J.JARD.2017.00344

Katarzyna Kulig-Moskwa 
Wrocław WSB University, Poland  Poland
Joanna Nogieć  joanna.nogiec@wsb.wroclaw.pl
Wrocław WSB University, Poland  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.