BUILDING COMPETITIVE ADVANTAGE THROUGH PRODUCT INNOVATIONS BASED ON RAW MATERIAL MODIFICATIONS


Abstract

Changes in consumers’ activity on the agri-food market in Poland, especially their growing awareness and knowledge of products translate into competitive strategies of enterprises. Product strategies with increasing significance of innovativeness have the leading role among competitive
strategies. The aim of this article is to present product’s innovations in terms of input (raw material) and discuss its role in creating competitive advantages of enterprises. The crispbread market is an example of the implementation of these actions. This article analyses this market in terms of changes in product-based innovativeness. Desk research was applied to analyze the most important concepts and determines detailed research areas that are adequate to the issue of raw materialbased innovativeness. Analyses proved that in Poland conventional (traditional) production systems prevailed over modern
ones, which are characterised by flexibility, leading technology and organisation of variable serial production. For this reason, innovations are being developed. Modifications in the raw material composition have an element of originality and they should be treated as product-based innovations observed from the market perspective. The development of new trends in production and distribution as well as the possibilities of assortment changes reflect global tendencies in the trends of product innovations on the food market.

Anonim (2010). Healthy & Wellness Food – jedzenie dla zdrowia i przyjemności. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, nr 2.

Bakery products Market in Europe, Overview, November, 2009 (https://www.fft-world.com/blog/2009/11/17/bakery-products-market-in-europe-overview-november-2009/ accessed on 13.10.2016).

Barska A. (2014). Attitudes of young consumers towards innovations on the food market. Management, 18 (1), 419-431.

Błaszczak A, Grześkiewicz W. (2014). Żywność funkcjonalna – szansa czy zagrożenie dla zdrowia? Med. Og Nauk Zdr.; 20(2): 214–221.

Boczar P. (2014). Możliwości produkcji rzepaku w Polsce i zmiany kierunków jego wykorzystania, Wydawnictwo UP, Poznań.

Borkowska B., Pospiszna A. (2015). Ocena porównawcza jakości pieczywa chrupkiego wybranych producentów. Zeszyty naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 88, 17-23.

Brzeziński M. (2013). Organizacja produkcji w przedsiębiorstwie. Difin SA, Warszawa.

Christa K. (2008). Żywieniowo-profilaktyczna wartość ziarniaków gryki oraz produktów gryczanych, Przegląd Zbożowo-Młynarski, 52(8) 29.

Gutkowska K., Kowalczuk I., Sajdakowska M., Żakowska-Biemans S., Kozłowska A., Olewnik-Mikołajewska A. (2014). Postawy konsumentów wobec innowacji na rynku żywności. Handel wewnętrzny 4(351), 80-93.

Gondek E., Marzec A. (2007). Sensoryczna ocena tekstury pieczywa chrupkiego o zróżnicowanej aktywności wody. Inżynieria Rolnicza 5(93), 169-177.

Gondek E., Jakubczyk E., Wieczorek B. (2013). Właściwości fizyczne bezglutenowego pieczywa chrupkiego. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego. Warszawa, 574, 29–38.

Górska-Warsewicz H. (2014). Zarządzanie tożsamością marek w przedsiębiorstwach sektora żywnościowego. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego. Warszawa, 10 (59), 239-254.

Jakubczyk E., Marzec A., Lewicki P. (2008). Relationship between water activity of crisp bread and its mechanical properties and structure, Polish Journal of food and Nutrition Sciences, 58, 1, 45-51.

Li S., Zhang Q.H. (2001). Advances in the development of functional foods from buckwheat. Crit. Rev. Food Sci. Nutr., 41 (6), 451-464.

Niedzielski P., Rychlik K. (2006). Innowacje i Kreatywność, Uniwersytet Szczeciński. Szczecin.

Oslo (2008). Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji OECD/Eurostat. Polska wersja elektroniczna. MNiSzW.

Sandvik P., Kihlberg I., Lindroos A. K., Marklinder I., Nydahl M. (2014). Bread consumption patterns in a Swedish national dietary survey focusing particularly on whole-grain and rye bread. Food and Nutrition Reaserch. Published online (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4157137/)

Sobotkiewicz D., Waniowski P. (2006). Marketing. Zagadnienia podstawowe, Wyd. Placet, Warszawa.

Sojkin B., Małecka M., Olejniczak T., Bakalarska M. (2009). Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności. Wyd. UE, Poznań.

Święcicki W. K., Surma M., Koziara W., Skrzypczak G., Szukała J., Bartkowiak-Broda I., Zimny J., Banaszak Z., Marciniak K. (2011). Nowoczesne technologie w produkcji roślinnej – przyjazne dla człowieka i środowiska. Polish Journal of Agronomy, 7, 102–112.

http://www.bioprodukty.sggw.pl/SitePages/Strona%20g%C5%82%C3%B3wna.aspx [accessed on 08.10.2016].

http://mmp24.pl/artykuly/26201,agencja-promocji-jet-wygrala-obsluge-promocji-pieczywa-wasa-marketer-rusza-z-polroczna-kampania [accessed on 26.09.2016].

http://handelextra.pl/artykuly/187860,barilla-poland-trend-prozdrowotny-wzmacnia-rynek-pieczywa-chrupkiego [accessed on 07.10.2016].

http://www.portalspozywczy.pl/inne/wiadomosci/pelnoziarniste-pieczywo-bio-od-good-food,73915.html [accessed on 26.09.2016].

https://europa.eu/european-union/topics/single-market_pl; [accessed on 14.10.2016].
Download

Published : 2017-12-31


Elżbieta, G.-G. (2017). BUILDING COMPETITIVE ADVANTAGE THROUGH PRODUCT INNOVATIONS BASED ON RAW MATERIAL MODIFICATIONS. Journal of Agribusiness and Rural Development, 46(4), 755–762. https://doi.org/10.17306/J.JARD.2017.00341

Goryńska-Goldmann Elżbieta  gorynska-goldmann@up.poznan.pl
Poznań University of Life Sciences, Poland  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0

HTML tutorial

This journal permits and encourages authors to post items submitted to the journal on personal websites or institutional repositories both prior to and after publication, while providing bibliographic details that credit, if applicable, its publication in this journal.